Toyota introduceert twee onweerstaanbare business editions van de batterij-elektrische bZ4X

De Toyota bZ4X is een belangrijke nieuwkomer in het aanbod van elektrische voertuigen. Range is belangrijk, maar vertrouwen in een merk speelt ook een grote rol. Met een fors batterijpakket en tien jaar garantie is de bZ4X klaar om wat werk te verzetten. Tijdelijk is de bZ4X extra aantrekkelijk geprijsd voor de particulier én zakelijk rijders. Speciaal voor laatstgenoemde introduceert Toyota twee scherp geprijsde Business Editions.

Met een mix van bruikbaarheid, duurzaamheid en geavanceerde technologie onderscheidt de bZ4X zich van de rest. Als eerste Toyota die van meet af aan is ontworpen als batterij-elektrische personenwagen vormt hij een belangrijke stap in Toyota's toekomst. De fabrikant heeft namelijk als doel om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken. In Europa al in 2040. Met zijn stoere vormgeving geeft hij ook de richting aan die Toyota op wil op het gebied van design.

Het ontwerp van de bZ4X heeft veel opvallende en robuuste accenten. De auto ziet er indrukwekkend uit en voelt ook zo aan. Als je er eenmaal in zit, merk je dat er zowel voor- als achterin voldoende ruimte is. In zijn segment is het zelfs één van de ruimste auto’s.

Stephan Enckhof, productmanager bij Toyota Nederland: “Eigenlijk al vanaf de basisuitvoering - de Active - zit de auto behoorlijk goed ‘in de spullen’. Nu voegen we twee nieuwe Business Editions toe, welke vanwege de lage bijtelling interessant zijn voor de zakelijke rijder.’’


Business Editions

Elke bZ4X beschikt standaard over een uitgebreid pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen, legt de productmanager uit. De auto is standaard voorzien van T-Mate, dat zijn veiligheidssystemen die meekijken met de bestuurder, zowel binnen de bebouwde kom als op de snelweg.

De twee nieuwe zakelijke uitvoeringen zijn de bZ4X Business, met onder meer een achteruitrijcamera, Adaptieve Cruise Control, warmtepomp, 2-zone Climate Control, bluetooth streaming en handsfree bellen, 18 inch aluminium velgen en een 8 inch infotainmentscherm. Deze rijk uitgeruste uitvoering rijd je vanaf € 47.090 (fiscale waarde € 45.995,-), met een netto bijtelling vanaf € 256 per maand.

De bZ4X Business Plus start bij € 51.090 (fiscale waarde € 49.995,-), met een netto bijtelling vanaf € 283 per maand. Met daarin al het bovenstaande, plus onder meer een 12,3 inch infotainmentscherm, een elektrisch bedienbare achterklep, Privacy Glass achter, stoel- en stuurverwarming en een 360-graden Panoramic View Monitor. De vanafprijs voor particulieren is nu tijdelijk extra aantrekkelijk: de bZ4X is er vanaf € 48.995 voor de Active uitvoering.

T-Mate

Bovenop de standaard veiligheidssystemen, is er als extra optie meer tech om uit te kiezen bij de nieuwe bZ4X. Zoals handige parkeerfuncties als aanvulling op T-Mate. Met een druk op de knop parkeert de auto automatisch voor je in, maar waarschuwt ook als er iemand aankomt als je eenmaal geparkeerd de deur opent als het nog niet kan. Ook houdt de auto in de gaten of je nog wel alert in de auto zit.

Enckhof: “Een systeem dat gebruikmaakt van een kleine infraroodcamera boven het stuur om de alertheid en conditie van de bestuurder bij te houden. Je krijgt dan, indien nodig, te horen dat je moet blijven opletten of misschien even beter kunt stoppen voor een pauze.”

Item 1 of 3

Ontdek de Toyota bZ4X.

All-Wheel Drive

Ben je veel op pad voor je werk, dan kan je voor de Business Plus, maar ook Dynamic- of Premium-uitvoering gaan. Met extra’s als een 12,3 inch infotainmentscherm in plaats van een 8 inch bij de Active en Business en bijvoorbeeld draadloos laden voor je telefoon. Bij de Premium komen daar nog uiterlijke kenmerken als een chromen raamomlijsting, 20 inch aluminium velgen en stoelverwarming en -ventilatie.

Volgens productmanager Enckhof biedt de bZ4X Premium optioneel nog iets bijzonders: All-Wheel Drive. “In het batterij-elektrische aanbod is er zeer weinig aanbod als je echte offroad-kwaliteiten zoekt in een volledig elektrische auto. De bZ4X ziet er niet alleen uit alsof hij handig is in de wintermaanden met sneeuw of ijs of op uitdagende ondergronden: hij is dat ook.”

Waar veel elektrische auto's normaal gesproken moeite hebben met ijzige of andere uitdagende ondergronden, heeft de bZ4X hiervoor de X-Mode. Dat is niet zomaar een AWD-systeem, maar één die is afgeleid van het systeem van Toyota’s 4x4-icoon: de Land Cruiser. “Soms doet de bZ4X het zelfs nog beter, omdat de X-Mode het koppel van elk van z’n vier wielen individueel kan aanpassen. Perfect voor glibberige omstandigheden.”

De Premium-uitvoering is optioneel uit te rusten met een zonnepaneel. Je kunt hiermee maximaal 1.800 kilometer aan range per jaar opladen. Een toffe optie. Stel, je bent in Italië op vakantie en de zon verwarmt de auto. Dan zorgt het zonnepaneel ervoor dat de airco blijft werken in het voorkoelen van de auto. Je stelt daarvoor een tijd in, en de auto houdt de temperatuur vast van toen je uitstapte. Zo stap je na een dag shoppen niet in een bloedhete auto.

10 Jaar Garantie

Waar Toyota tenslotte erg trots op is, is niet zozeer een gadget van de auto, maar wel een belangrijke extra die Toyota standaard geeft op elke auto: 10 jaar garantie tot 200.000 kilometer. En op het batterijpakket tot maar liefst 300.000 kilometer garantie.

Programma manager Zero Emission bij Toyota Nederland Erwin Jongh: “We zijn er zo zeker van dat de auto en batterij dit aankunnen. De batterij heeft na 10 jaar gegarandeerd nog een capaciteit van zeker 70%.”

De Toyota bZ4X legt de nadruk op bruikbaarheid en comfort. Dit komt omdat de bZ4X al vanaf de basis is ontworpen als een batterij elektrische Toyota waarbij de batterij onderdeel is van het nieuwe e-TNGA platform. En dat is nu precies het bijzondere aan de nieuwe bZ4X.

 “Uiteindelijk willen we alles wat we uitstoten terugbrengen naar nul. We kijken daarbij naar álles dat we uitstoten en/of verbruiken. In 2050 moet de teller daarvoor wereldwijd op nul staan. Al zullen we, voor wat betreft Nederland, al tegen 2030 alleen nog maar zero emission auto’s op de weg zetten.”

Volgens Jongh gaat het echter nog veel verder dan alleen auto's op de weg zetten. Ook de ‘productie en recycling’ moet op orde zijn volgens de programma manager Zero Emission. “Neem de batterij van de bZ4X. Dat is een aanzienlijke, dus zorgen we dat we dit zo duurzaam mogelijk doen en garanderen we dat hij minstens tien jaar meegaat en bruikbaar blijft. Ook daarna kunnen we de batterij terugnemen en bewerken, zodat hij een tweede leven krijgt in een gebruikte auto en andere toepassingen zoals bufferbatterijen in kantoorgebouwen of woningen.”

Bij de Toyota bZ4X krijgt elke nieuwe eigenaar ook een EV coaching aangeboden, zodat je de auto optimaal leert kennen en te gebruiken. “Na aflevering plannen we een afspraak in met een professionele EV-trainer die samen met de berijder en zijn nieuwe bZ4X aan de slag gaat om de SUV op een zo efficiënt mogelijke manier te gebruiken, maar ook dat je zo goed mogelijk laadt. De coaching kan zorgen dat een gebruiker tot wel 30 procent extra range uit de auto kan halen.”

Boek nu een proefrit.